Videokonkurrence i kampagne mod puff bars blev rundet af med en prisoverrækkelse på Odense Rådhus, hvor tre vinderklasser modtog hæder og penge til klassekassen. “Nu håber vi, at vores forældre bedre forstår puff bars”, siger Julie Rugager Mikkelsen fra 7.A. på Munkebjergskolen i Odense.

3. pladsen gik t il 8.Y på Risingskolen og 2. pladsen til 7.B på Marie Jørgensens Skole, mens 7.A fra Munkebjergskolen løb med 1. pladsen og 10.000 kroner til klassekassen.

Udover de tre vinderklasser har 15 skoleklasser indsendt videoer til konkurrencen. Elevernes kreativitet har imponeret Odense Kommunes sundhedsrådmand Tommy Hummelmose.

– De afhængighedsskabende puff bars er desværre blevet en del af hverdagen hos mange børn og unge – blandt andet på grund af deres slik-lignende udseende og smag. Derfor har vi bedt om hjælp hos de unge selv med håbet om, at de kan være med til at starte samtalen om problemet hjemme ved spisebordet. Mange forældre kender endnu ikke puff bars og de problemer, de bringer med sig. Derfor er der brug for at voksne, børn, forældre og fagpersoner hjælper hinanden med at blive klogere på problemet, så vi kan gøre noget ved det. Det kan de små film hjælpe med, og jeg er vildt imponeret over de mange kreative videoer, vi har modtaget, siger Tommy Hummelmose.

Videokonkurrencen var en del af kampagnen ‘Puff til de gamle’, som har kørt i januar måned. Her er alle skoleelever i 6.-8. klasse inviteret til at gøre deres forældre klogere på puff bars med informationsvideoer.

Det hjalp mig til at starte en samtale om puff bars
Som inspiration for elevernes videoarbejde stillede Odense Kommune ekspertviden og informationsmateriale til rådighed på kampagnehjemmesiden pufftildegamle.dk.

Samme sted har Odense Kommune afholdt et live webinar målrettet forældre og fagpersoner. Webinaret fik hurtigt over 300 tilmeldinger, og er siden da streamet over 4.000 gange.

I 7.A på Munkebjergskolen, som blev tildelt 1. pladsen ved prisoverrækkelsen, har eleverne fået en masse ud af arbejde med informationsvideoen, siger klasselærer Lenette Villadsen.

– Kampagnen har givet eleverne lejlighed til at se med andre øjne på problemet. De har blandt andet fået overvejet forskellige perspektiver, arbejdet med emnet og set dokumentarer som forberedelse. Vi lærere ved jo godt, at de er bekendte med puff bars, og at det er en del af deres hverdag, men det har gjort en kæmpe forskel for dem, at de har skulle formidle det til deres forældre, siger hun.

Julie Rugager Mikkelsen og Vigga Lægaard Schiang var to af de elever, som var med til at lave klassens video. Udover at de er glade for præmiepengene til klassekassen, håber de også, at videoerne kan sætte tanker i gang hos deres forældre.

– Vi er virkelig glade, stolte og overraskede over, at vi vandt konkurrencen. I det hele taget har det været en fed oplevelse, fordi vi fik et godt fællesskab i klassen ved at samarbejde om projektet. Nu håber vi, at vores forældre bedre kan forstå, hvordan puff bars kan påvirke kroppen, og hvorfor det også kan være svært at stoppe igen, siger de.

Mens 1. pladsen blev tildelt 10.000 kr., gik 2. og 3. pladsen fra prisoverrækkelsen med henholdsvis 5.000 og 2.500 kr. ekstra i klassekassen, som nu kan bruges på fællesarrangementer, studieture og lignende.

Om kampagnen ‘Puff til de gamle’
• Videokonkurrencen begyndte 8. januar.
• Deadline for at indsende videoer til konkurrencen var 24. januar.
• Alle 6.-8. klasser var inviteret til at deltage. Hver klasse måtte indsende én video til konkurrencen.
• En jury udpegede tre vindere, som blev inviteret til prisoverrækkelse på Odense Rådhus den 31. januar.
• Juryen bestod af en repræsentant for Kræftens Bekæmpelse, en repræsentant for Odense Fælleselevråd, Anette Stensgaard fra Røgfrit Odense, Susanne Crawley Larsen, rådkvinde og Tommy Hummelmose, rådmand.
Læs mere på kampagnesiden på pufftildegamle.dk.

Om puff bars
• Puff bars er et nyere nikotinprodukt i kategorien ‘vapes’.
• De er små elektroniske apparater, som man suger på, hvorefter røgen og nikotinen frigives.
• Puff bars med smag er ulovlige i Danmark, men bliver stadig solgt på det sorte marked – typisk gennem sociale medier som Snapchat.
• Ifølge Røgfrit Odense er der eksempler på elever helt ned til 4. klasse, som bruger puff bars.

 

Onsdag var der dækket op i Festsalen på Odense Rådhus, da de tre vindere i videokonkurrencen ‘Puff til de gamle’ skulle kåres. Pressefoto